
Hållbariseringen
Begreppet ”hållbariseringen" myntades i samband med att vi som är grundare till Diamant & Schultz skrev boken med samma namn. I boken argumenterar vi för att den eran vi lever i just nu går att jämföra med tidigare och pågående eror, såsom urbaniseringen, digitaliseringen och globaliseringen. Därav namnet Hållbariseringen.
Boken är prisbelönad av Sveriges Marknadsförbund och har getts ut av Liber. Den innehåller bland annat en metod för hur företag kan bygga sitt hållbarhetsarbete. Bokens metod har fått uppmärksamhet och lagt grunden till hur vi idag jobbar med våra kunder.
Boken
Omställningen till hållbart företagande går bara fortare. Allt fler företag inser det långsiktiga i en övergång till hållbara affärsmodeller, både när det gäller affärsmöjligheter och affärsrisker. Men få vet hur de ska ta sig an sin omställning.
Boken handlar om hur företag kan gå tillväga i sitt hållbarhetsarbete. Detta med utgångspunkt i ett antal pusselbitar som kan läggas samman utifrån företagets specifika förutsättningar. Med hjälp av ett antal fiktiva case illustreras hur företag kan skapa en plan för hållbarhetsarbetet utifrån sina behov och utgångspunkter för att göra det mer konkret och strukturerat.
Författarna beskriver också vad företag behöver ha koll på och varför det är bråttom nu, utifrån perspektiven planetens begränsningar, den politiska utvecklingen och en efterfrågan i förändring. Vi befinner oss i hållbariseringens tid.
Boken vänder sig till hållbarhetansvariga och besluts-fattare på företag, och andra som är intresserade av ansvarsfullt företagande. Bokens upplägg är användbart oavsett företagets storlek och var det befinner sig i omställningen samt överbryggar de barriärer och utmaningar som finns i näringslivet idag kopplat till hållbar utveckling.
För att beställa signerade exemplar eller större partier, hör av dig till oss. Annars finns den i bokhandeln.
